A Müvész.

Négyes pont - a Melankólikus Személyiség.

Az interiorizált imázspont.

Magasabb oktáv: a Művész

Szent Eszme: Eredet

Szent Út: Egykedvűség

Alacsonyabb oktáv: A Melankólikus Személyiség

Szenvedély: Irígység

Idealizálás: Elit vagyok

Beszédstílus: Lamentálás

Elkerülés tárgya: Veszteségérzés

Védekezési mechanizmus: Introjekció

Csapda: Autentikusság

Dichotomia: Analitikus/Dezorientált

Példák:

Keats, Shelly, Orson Welles, Marlon Brando, Judy Garland, Billie Holiday, Ingrid Bergman, Simon de Beauvoir, Marcel Proust, Vivien Leigh, Baudelaire, Edith Piaf, Charlie Chaplin, Heine.

A hármas interiorizált változata a négyes. Ezek az élet-dráma királynői. Míg a kettes büszke, hogy a helyén van, a négyesnek szégyenérzete van, hogy nem találja a helyét. Soha nem érzi igazán otthon magát, soha nem érzi harmóniában magát környezetével. A kettesek büszkék pozíciójukra, míg a négyesek kitaszíttatottnak érzik magukat. A négyesek gyakran úgy tűnnek, mintha arra várnának, hogy az élet elkezdődjön.

Ez a táncosok, művészek workshopra járók természetes helye, gyakran ezek azok az emberek, akik folyamatosan dolgoznak maguk megjavításán. Gyakran látogatják a kozmetikai sebészetet és szeretnek különleges stílusban öltözni. Órák telnek el, hogy olyan sminket hordjanak fel, ami természetesnek tűnik, és drágán fizetnek azért, hogy természetes, harmonikus külsejük legyen. Lehet, hogy a négyes turkálóból és használt ruhaboltból öltözködik, de a ruházata mindig egyfajta stílust fog hangsúlyozni. Lehet az is, hogy a világ legdrágább üzleteiből öltözik és órákat tölt el a tükör előtt, hogy úgy válassza össze ruhadarabjait, mintha azok bármilyen elgondolás nélkül, véletlenszerűen, hanyagul lennének rádobálva.

Míg a kettes elnyerte a papa szeretetét, a négyes az apa elvesztését érzi. Mind a férfi, mind a női négyesek tapasztalták ezt a veszteségetés olymódon internalizálják ezt, hogy az legyen a jelentése: Valami hiba van velem kapcsolatban. Ezt követően a négyes olyan személlyé alakítja magát, akit a papa szeretni fog. A veszteség érzése és az introjekció védekező mechanizmusa hozza létre a világ természetes drámakirálynőit.

Megjelöltnek érezvén magukat a veszteség miatt, és ezért egyben egyedinek is, a négyesek kifejleszthetnek egyfajta elit érzést magukban és azt, hogy a normál szabályok nem vonatkoznak rám. Egy gondosan kiválasztott vágott virág egy finom kristályvázában gyönyörű, de már haldokló, elvágva gyökereitől - mindez jól szimbolizálja a négyes melankóliáját.

A négyesek szeretetfüggőek. Van egy olyan érzésük, hogy sosem tudnak betelni. A négyesnek naponta számtalanszor kell bizonygatnod szeretetedet és ezt különböző módokon kell megtenned, mindig valami újjal kell előállnod. A négyesek tesztelnek téged, tesztelnek, és állandóan ezt folytatják. Mit tettél értem az utóbbi időben?

A négyesekben van egy olyan érzés, hogy ők már olyan sokat szenvedtek, hogy ezt senki nem tudja jóvátenni nekik.

Az egyik négyes azt mondta: nem te vagy, aki nem tudja jóvátenni, ez jóvátehetetlen, mivel soha nem tudom túltenni magam az eredeti elhagyatottságon.

Soha nem szerettél igazán kiabálhatja, vagy lamentálhat a négyes. És ezzel az érzelmi mókuskerék újabb fordulatot kezd. Valódi vonzalom van a négyes és a nyolcas között, mivel mindkettő exploziv érzelmi intenzitással bír.

A hagyományos Japán négyes kultúra. A japán kultúra szívében Kínától a gyökértől való elszakítottság mély érzése található. Ez a mélységes alsóbbrendűség a kínaiakhoz való kapcsolatban áthatja a japán esztétikumot. A japánok vették a kínai kultúra legjavát és azt még jobbá tették. A kimonó, a teaceremónia, a Zen,Go, akupunktúra, építészet és kertészet mind Kínában gyökerezik. Japánban a kedvenc évszak az ősz. Ez az igen finom haldoklás, amit a négyes kedvel. A japán kultúrában e kedvenc érzelem a viszonzatlan szerelem. A cseresznyevirágról szóló nemzeti dal sem tükröz mást hangzásában, mint egyfajta lamentálást. A japán kert kísérlet arra, hogy a természetet még természetesebbé tegyék. A legjobb ezek közül úgy néz ki, hogy annyira természetes, mintha ember sohase járt volna ott. Ezt a hatást gondos manipulálással érik el, minden egyes kődarab helye tudatosan van megválasztva, ilymódon messze felülmúlták Kínát. Ez az a mód, ahogy a négyes kínos gonddal igazgatja személyisége minden redőjét, hogy természetesség érzetét keltse.

Szenvedély.

Az irígység szenvedélyétől hajtva, a négyes mélységes önértékeléshiányt érez és folytonos összehasonlításra van szüksége másokkal. Van egy olyan érzése, hogy az enyém nem olyan jó. A négyes károsultnak érzi magát amiatt, hogy a kerítés túlsó oldalán a fű zöldebb. Valaki másé mindig jobb. Mindenki más boldogabbnak tűnik. Mindenki másnak tökéletes kapcsolata van.

Van a négyesben egy olyan érzés is, hogy nincs elég. Imád mások otthonában körülnézni, és felmérni azt, hogy a házigazdának hogy megy. Lehet bennük túlköltekezési hajlam, hogy egyre több és több materiális dolgot szerezzenek. Ez a vásárló, az áruházi szarka otthona. Apró bűncselekményekbe keveredhetnek.

Minél távolabbi valami, annál szebbnek tűnik. És ahogy közeledik, egyre rosszabbnak tűnik. A négyes élete gyakran hajótörések sorozata embereken és dolgokon, olyanokon, amiket eleinte birtokolni akar. Amint megszerzi azonban, az rögvest hamuvá válik a kezében. Woody Allen mondta egyszer: Sohasem tartoznék olyan klubhoz, amelyik felvenne tagjai közé.

Ezek azok az emberek, akiknek valódi szomorúság tükröződik a tekintetükben. Az élet jobb a múltban vagy a jövőben. Melankólia van a múlttal kapcsolatban, vagy vágyakozás a herceg után, aki majd eljön fehér lovon. Amint közeledik azonban, egyre inkább láthatóvá válnak hibái, a szemölcsök az arcán, a tökéletlenségek. A lényeg az, hogy a jelenben nem jó semmi. Ez a nagy vágyakozások helye. Az ilyen ember hiszi azt, hogy az ő érzelmei mélyebbek, mint a többieké. Ami az igazság ezzel kapcsolatban, az az, hogy ezek az emberek tudják a legszélesebb érzelmi skálát megjeleníteni, kifejezni. Miközben mélyen éreznek, ezt még fel is nagyítják. Ez a melodráma helye.

Ha vásásolni mész egy négyes társaságában, és veszel egy pulóvert, rögtön ő is úgy érzi, hogy vennie kell egyet. Ha kapcsolatban vagy egy négyessel, és van egy szeretőd, ő azt fogja érezni, hogy neki kettő van.

Idealizálás

A négyes elképzelése saját magával kapcsolatban nemcsak az, hogy ő egyedi, hanem speciális is. Az idealizálás itt: Elit vagyok; Miután elkészítettek engem, az öntőformát összetörték. Van bennük egy elitizmus, és emellett egy elkülönültség. A másik oldalon azonban egy olyan érzés is jelentkezik, hogy: Nem vagyok olyan jó, mint... - és ez táplálja irigységüket.

A négyesekkel kapcsolatos egyik diagnosztikus kritérium az, hogy speciálisnak érzik magukat. Mintha Isten fél órát dolgozott volna az összes emberen, és külön 45 percet a négyeseken. A négyes gyakran művész, vagy elit körökben forog, intellektuális emberek vagy bohémek között, vagy más szélsőséges csoportban.

Gyermekkor

A négyes gyermekkora az elveszett paradicsom története. Míg az önfenntartó négyesek gyakran számolnak be arról, hogy kapcsolatvesztésük és szenvedéseik az anyaméhben kezdődtek, a legtöbb négyes elmondja, hogy csecsemő vagy gyermekkora áldásos volt. A paradicsomban voltak, törődtek velük, apjuk beragyogta és táplálta őket. De egy ponton egyszer csak kitaszították őket. A klasszikus eset az, amikor a kislány meg van őrülve apjáért és viszont. Tele vannak érzelemmel, egymáson csüggnek. Aztán az apa egy ponton észleli szexuális érzelmeit a lánya felé és megretten. Egy napon a kislány szokás szerint az ölébe mászik, és ő így szól: Nem. Szállj le. Amit a gyermek észlel, az az, hogy valami elromlott, és hogy ő a hibás. Valami baj van vele. Kitaszították. Ezt az élményt, a szeretetvesztést mint fájó sebhelyet viszi tovább magával. És azt, hogy valami baj van velem.

A férfi és nő négyesekben a fixáció láthatólag az apai szeretet elvesztése körül forog. Azért, hogy visszajusson a paradicsomba, a négyesnek egyedivé kell válnia olyannyira, hogy a szabályok nem is vonatkoznak rá. Egy imázspontként ezek a legkreatívabb emberek. A négyes, amint eléri a késői tinédzserkort, úgy fog viselkedni és kapcsolatokat teremteni, hogy az a legrosszabb lesz, amit szülei el tudnak képzelni. Más rasszhoz tartozókkal fog randevúzni, ha ez a családi fóbia. Gyakran eészen korán kezdenek szexuális kapcsolatot. Ha az apa élesen drogellenes, akkor jó esély van rá, hogy a gyermek drogossá válik. Ez nem lázadás. Ez az a pont, az a fixáció, amely soha nem megy át a nonkomformista oldalra, bár első ránézésre úgy tűnhetnek, mint a leginkább nem-megalkuvó emberek. Öltözködésük, beszédük és viselt dolgaik felháborítóak. De ez a családon belüli élet kontextusában zajlik. Ők ténylegesen szülő-függők, és hosszú idő telik el annak bizonyítási kísérletével, hogy: olyannyira speciális vagyok, hogy megérdemlem a viszavételt a pradicsomba.

A veszteséget életük folyamán számtalanszor újra előállítják. Szerelembe esnek, érzelmi robbanást csinálnak, majd elmennek. Aztán vagy a következő után vágyakoznak, vagy azon bánkódnak, amit romba döntöttek. És ez így megy körről-körre.

A négyesnek gyakran van olyan érzése, hogy akkor kell felbontania a kapcsolatot, amikor az még nem elég mély ahhoz, hogy a másik felfedezze a benne rejlő tragikus sebet, és elmenjen.

Beszédstílus.

Ezt lamentálásnak nevezzük. A beszédtónusából is érződik. A belső, mélységes szomorúság minden óvatlan pillanatban előbukkan. Ez egyben a pletyka helye is. Ismerek olyan négyest, aki órákon át beszél barátnőjével telefonon kapcsolatairól, és arról, hogy az élet milyen kegyetlenül bánik vele.

Mivel ez is imázspont, a négyes is gyorsan reagál arra, ahogyan partnere beszél vele. A négyes lehet mulatságos, szórakoztató, csillogó, és gyakran tudattalanul szellemes. Ez főleg akkor jön ki jól, ha nem az ő tragédiája a téma.

Judy Garland egy négyes, akinek lamentálása áthatja és telíti összes előadását és szerepét. Billie Holiday azt a négyest példázza, akinek zenéje élete szomorú tragédiáját tükrözi.

Az elkerülés tárgya

Amit a négyes igyekszik elkerülni, az a veszteség érzése. A négyeseknek általában két olyan eszközük van a fegyvertárukban, ami ezt az elkerülést táplálja. Az első az, hogy a négyes gyökértelennek, kitaszítottnak érzi magát, és ezért alapvetően dezorientált. Ennél sokkal fontosabb, hogy eltölti őt az üresség fekete lyukának mélységes érzése. A négyes az evési rendellenességek helye. A bulémiások gyakran beszélnek arról, hogy az ételt ennek a fekete lyuknak a betömésére használják.

A négyesek a térben és az időben mindig csak látszólagosan orientáltak. Az orientációjuk csaknem mindig valami másik emberrel kapcsolatos. Az elveszettség érzését, a veszteséget úgy kerülik el, hogy elkerülik a bennük lévő fekete lyukat, azaz valakivel kapcsolatban vannak. A hisztériások szeretetfüggőek, szeretetmániások, jobban, mint a többi fixáció, és a négyes különösen kifejezetten az. A négyes a fekete lyukat szeretetkapcsolattal igyekszik kitölteni. A stratégia tehát ez az elveszettség elkerülésére.

Védekező mechanizmus

A négyes védekező mechanizmusa az introjekció. Nem szeretetreméltónak, sérültnek és értéktelennek érezvén magát a négyes fogja környezete összes negatív emócióját, és egyben lenyeli azokat. Míg a nyolcas tagad, a hatos pedig környezetére vetít ki mindent, a négyes minden negatív dolgot úgy vesz fel, mintha az az övé volna. Ez pszihoszomatikus rendellenességekhez, érzelmi traumákhoz és depresszióhoz vezethet. Ez egy meglehetősen sajátos védekezési mód. Ahelyett, hogy védené magát környezete negatív hatásai ellen, az összeset lenyeli.

Ezek azok az emberek, akik érzelmi testükben élnek, és nagyon érzékenyek azzal az emocionális környezettel szemben, amelyben élnek. A négyes csak bemegy egy társaságba és azonnal tudatosan észleli az érzelmi kötéseket, vegyértékeket. Ezt követi az a lépés, hogy az érzelmeket sajátjává teszi.

Csapda

A csapda az autentikusság. A négyes nézőpontja az, hogy minden stílus. Sohanem tesz olyasmit, ami elárulná a modort, a viselkedést és a stílust. Hallottam nemegyszer négyestől, hogy órákon keresztül rettenetesen kellett WC-re mennie, de nem mert szólni, nehogy félbeszakítsa az éppen folyó társalgást. A négyes sohasem használja a WC-t szeretője lakásán, mert ez túlságosan durva dolog.

Ezek azok az emberek, akik órákon át sminkelik magukat azért, hogy úgy nézzenek ki, mintha egyáltalán nem lenne smink rajtuk. Az Esalen-ben egy csomó nő egyáltalán nem visel make-up-ot, de a négyes mindig. Ezt azonban az előbb említett módon teszi. Ez egy kísérlet arra, hogy autentikus, természetes, kislánynőnek tűnjön. Ez erősen különbözik attól attól a stílustól, ahol magassarkú cipő és erőteljes smink jelenik meg. Ez kísérlet arra, hogy természetesnek látszódjék. Amit a négyes utál, az a nem-eredetiség és az unalom.

A négyes önmagát unikumnak, eredetinek és természetesnek tartja. Nem akarja, hogy tudd, hogy kontaktlencséje, sminkje vagy kozmetikumja van. Ez csak a természetes kifejezése annak, aki vagyok. Ami okvetlenül figyelmet érdemel, az különleges öltözködési stílusa. Ez gyakran a cipőben nyilvánul meg. A négyes nő lábán mindig káprázatos cipő van. És ez valamilyen formában a férfi négyesre is igaz. Gyakran már a cipőjükről, annak különlegességéről, egyediségéről fel lehet őket ismerni.

Olyan ez, mintha soha nem lett volna elég jó az apukának. Megtehetett bármit, jól tanult, sportolt, de a papát nem szerezte vissza. Semmi sem volt elég jó. Az egyik csoporton volt egy négyes férfi. Első ránézésre nem volt semmi feltűnő, de saját puderkék meditációs párnája volt. A zoknijai színben és harmóniában remekművek voltak. Ha nem egyformát vett fel belőlük, ami egy szabados, hippi stílus, akkor is remekművek voltak önmagukban az egyes darabok, és harmonizáltak a másikkal.

Dichotómia

A négyesnél ezt analitikus/dezorientáltnak nevezzük. Ahogy másutt is, mintkét pólus jelen van, de a világ felé mutatva az egyik dominál. A dezorientált típus klasszikus esete a szédült nő. Ez megnyilvánulhat térképeken, helyeken mutatkozó tájékozódási képtelenségben, vagy csak abban, hogy képtelen egy társalgást követni. Két fontos gyökere van. Az egyik a már említett gyökértelenségi, elvágottsági érzés. A másik az az, hogy a négyes állandóan annyira el van foglalva saját emocionális drámájával, hogy a világ maradék részére alig tud figyelmet fordítani.

Altípusok

Önfenntartó: a rettenthetetlen

A rettenthetetlen négyes az az, aki elhatározza, hogy sikeres lesz tragikus sorsa ellenére is. Ezek azok, akik harcosan és tüzesen törnek a sikerre. A rettenthetetlenség azt jelenti itt, hogy: érvényesülök.

Megjelenhet ez azonban úgy is, hogy veszélyes módon élnek a periférián. A négyes, hasonlóan a nyolcashoz, érezheti azt, hogy a normális társadalmi törvények rá nem vonatkoznak. Energia tölti el őket, ha szélsőséges helyzetbe kerülnek, amikor az életben maradás a tét. Ezek általában nagyon energikus, kreatív emberek. És mégis van egy olyan jellege a dolognak, mint amikor a részeg keveredik a kötéltáncos kifeszített kötelére.

Orson Welles és Francis Ford Coppola példázzák ezt a jelenséget. Az utóbbinak például a Keresztapa filmekből származóan milliói vannak a bankban, és mégis újra és újra kockára tesz mindent a következő körben.

A rettenthetetlen négyes első megjelenésre emlékeztetne a hármasra. Kemény héjú, hajtós produkálási késztetésük van. De ez nem a hármas hatékonyság érzéséből fakad. Ez abból az érzésükből származik, hogy hibásak, de akkor is megcsinálják. Ha egy kicsit megérinted őket, azonnal szomorúságot találsz. Azt, hogy ők valójában nem igazán jók.

Szociális: szégyen.

A szociális négyes gyakran jeleníti meg a dezorientált típust. Van egy olyan érzése az embernek, hogy egy őket körülfogó zavar-felhőben utaznak keresztül a világon. Ez abból fakad, hogy mélységesen nem találják a helyüket. Az ebből fakadó szégyen a szociális négyes életének minden területét átjárja. Ritkán lehet azt tapasztalni, hogy az ilyen ember ezt a dolgot a nyilvánosság színpadára viszi. Azt hiszem, hogy Judy Garland egy ritka kivétel.

Szexuális: versengés

A versengő négyes gyökerei a pénisz-irigységben rejlenek. Minden kapcsolatában van egyfajta versengés, de különösen a partnerével szemben. Ha a partner vesz valamit, akkor benne is fellép egy égető vágy arra, hogy elrohanjon és vegyen magának is valamit.

Ezek a legjobban öltözködő emberek az Enneagramban. Az öngondozásra és vásárlásra rengeteg időt fordítanak, azért, hogy egy laza, véletlenszerű, természetes látszatuk legyen. Míg a szociális négyes magára húzhat használt holmi, és nem igen ügyel a diétára, a szexuális négyes sokkal könyörtelenebb magával szemben. Ezek a nagy vásárolók, hatalmas ruhatárakkal. Prince egy szexuális négyes.

A kettősség analitikus oldalán a szexuális négyes gyakran úgy jelenik meg, hogy éles, nagyképű, fontoskodó, véleményéhez makacsul ragaszkodik.

Példák:

Kitűnő film készült Yukio Mashináról. Nők nevelték fel, és mivel folyton apa után vágyott, amiben hiánya volt, makaccsá vált. Regényíróként és politikai kalandorként magánhadsereget alakított Japánban. Különleges egyenruhájuk volt. A japán társadalmat mint hatalmas színpadi környezetet használta, hogy eljátssza élete melodrámáját. A gavallérok és lovagok korába vágyott vissza, azért, hogy elérje a japán lélek tisztaságát. A színfalak mögött zajló zűrös szex és önpusztító ügyek valószínűleg a négyes rejtett, sötét sebét képviselik. Életét úgy fejezte be, hogy öngyilkosságát nyilvánosan közvetített eseménnyé tette.

Magasabb oktáv

A négyes magasabb oktávja a Művész. Az Út a Nyugalom, és a Szent Eszme az Eredet. Az Eredet a négyes számára a gyökerek újracsatlakozását jelenti. Az önfenntartó négyesben az elvágottság érzése már az anyaméhben megjelenik. Más altípusok pozitív méhbeli tapasztalatokról számolnak be.

A transz-munka a négyeseknél rendkívül hasznos módszer. A négyes számára gyógyító erejű az éghez és a földhöz, mint apához és anyához való eredeti kötődés felismerése. A kozmoszhoz való kötődés a négyes számára a szent eszme.

A nyugalom, az egykedvűség itt annak a felismerését jelenti, hogy az élet mélységesen tápláló és gondoskodó lehet érzelmi mókuskerekek nélkül is. Az összes négyes kapcsolataiban olyan robbanékony minőséget manifesztál, amit borotvaélen táncolásnak nevezhetünk. Tudják, hogy az érzelmi robbanások tartják őket életben. Jelen van továbbá a szívtiprásnak egy szado-mazohisztikus szeretete is.

A négyessel kapcsolatban fontos az, hogy tartósan azért szeressük őt, ami, akkor is, ha megpróbál félrevezetni. A képzete ugyanis az, hogy ha valaki túl közel megy, az meglátja valódi énjét, és lelép. Fontos az elhagyástól való félelmét is munkába venni.

Ez az a hely, ahol a művészet megjelenik az Enneagramban. Rendkívül kifinomult érzékük van az esztétikumhoz.

Kérdések a négyes ponthoz

1. Úgy találod, hogy egy alapvető szomorúság hatja át életed legtöbb aspektusát?

2. Gyakran tűnnek az emberek és a dolgok jobbaknak a jövőben?

3. Gyakran nosztalgiázol a múlt románcán?

4. Azt tartod magadról, hogy különlegesen érzékeny vagy?

5. Szoktak vádolni kapcsolataidban azzal, hogy mindent dramatizálsz?

6. Értékeled magasan kifinomult stílusérzékedet?

7. Észreveszed-e azt, hogy felveszed, magadévá teszed a körülötted lévők modorát?

8. Előfordul, hogy mások magányosnak tartanak?

9. Szeretsz teatrális lenni vagy táncolni, vagy egyéb művészi módon szereted-e kifejezni magad?

10. Nagyon fontos az, hogy csodálatosan természetes legyen személyes megjelenésed?

11. Észrevetted azt, hogy kapcsolataidban te vagy a szükségletekkel fellépő fél?

12. Hiszed-e azt, hogy mások félreértik mély érzelmeidet?

13. Félsz attól, hogy elhagynak szerelmi kapcsolatodban?

 

bevezetésmozgások

 haza      Publisher: Sipi46   Budapest. Web mindenes: Sipi